علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟
نوشته شده توسط : الکس


علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟

آتش سوزی کالیفرنیا بیش از 70 نفر کشته و 600 نفر مفقود داشته است و احتمالا آمار تلفات بیشتر خواهد شد . آتشنشانان هنوز در حال مهار آتش هستند و این اتش یکی از بزرگ ترین آتش سوزی هاي‌ کشور آمریکا بود که متاسفانه تلفات جانی و مالی زیادی داشته است.

 

به گزارش تالاب درسال‌هاي‌ اخیر ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا آتش‌سوزی‌هاي‌ عظیمی را تجربه کرده است. آتش‌سوزی کمپ‌فایر که در تاریخ هشتم نوامبر ۲۰۱۸؛ آغاز شد، بزرگ‌ترین و ویرانگر‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا بود.

 

این آتش‌سوزی با سرعت پیشروی ۳۲ هکتار در دقیقه، شهر شمالی پارادایس را ویران کرد. در ادامه‌ي همان روز آتش به مناطق مختلفی پیشروی کرد و موجب تخلیه‌ي مناطق مسکونی زیادی شد. اما چرا در کالیفرنیا چنین آتش‌سوزی‌هاي‌ فاجعه باری اتفاق می‌افتد؟ دانشمندان دراین زمینه به نقش چهار عامل کلیدی اشاره می کنند:

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

تغییرات اقلیمی در کالیفرنیا آمریکا

اولین عامل، تغییرات اقلیمی کالیفرنیا است. پارک ویلیامز دانشمند علم اقلیم‌شناسی‌زیستی در دانشگاه کلمبیا میگوید:

 

آتش از بسیاری لحاظ چیز ساده‌اي است؛ تا زمانی که جرقه و مواد خشک به‌اندازه‌ي کافی موجود باشد، آتش مواد را می‌سوزاند.

 

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

 

کالیفرنیا مانند بیشتر مناطق غربی ایالات امریکا اکثر رطوبت خودرا طی فصول پاییز و زمستان به دست می‌آورد. پس از ان به‌علت عدم بارش باران و گرما، پوشش گیاهی این منطقه در طول فصل تابستان به‌تدریج خشک میشود.

 

در چنین وضعیتی این پوشش گیاهی مانند هیزمی برای آتش عمل می کند. هرچند آب‌و‌هوای کالیفرنیا این منطقه را مستعد به آتش‌سوزی میکند؛ ولی ارتباط بین تغییرات اقلیمی و آتش‌سوزی‌هاي‌ عظیم کالیفرنیا غیر قابل انکار است.

 

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

خانه‌ای که در کالیفرنیا در شعله‌های آتش کمپ‌فایر سوخت

دمای هوای ایالت کالیفرنیا در اثر تغییرات اقلیمی، دو تا سه درجه‌ي فارن هایت بیشتر از قبل شده است و این گرما با بیشتر کردن خشکی پوشش گیاهی، احتمال آتش گرفتن ان را بالاتر میبرد.

 

اولین مورد ثبت‌شده‌ي آتش‌سوزی‌ در کالیفرنیا مربوط به سال ۱۹۳۲ است، از ۱۰ مورد آتش‌سوزی بزرگی که پس از ان رخ داده است، ۹ مورد از سال ۲۰۰۰ به بعد، ۵ مورد از سال ۲۰۱۰ به بعد و ۲ مورد درسال جاری اتفاق افتاده است که شامل بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا هم می شود. پزشک ویلیامز گفت:

 

در کالیفرنیا، طبیعت شرایط کاملا مناسبی برای آتش‌سوزی مهیا کرده است و تا زمانی که مردم برای آغاز آتش‌سوزی در ان‌جا هستند، آتش‌سوزی ادامه دارد. تغییرات اقلیمی هم از راه‌هاي‌ مختلفی احتمال آتش‌سوزی دراین منطقه را بیشتر میکند.

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

آتش‌سوزی که در سال ۲۰۰۷ در کالیفرنیا اتفاق افتاد، حدود ۸۱ هزار هکتار زمین را سوزاند

 

مردم کالیفرنیا 

حتی اگر شرایط برای یک آتش‌سوزی مهیا باشد، هنوز لازم است که چیزی ان را آغاز کند. گاهی اوقات آغاز‌کننده خود طبیعت است مانند رعد‌و‌برق اما بیشتر اوقات انسان‌ها مسئول این اتفاق هستند. نینا اوکلی استاد و پژوهشگر علوم جوی می گوید:

 

تعداد زیادی از این آتش‌سوزی‌هاي‌ بزرگ که در جنوب کالیفرنیا اتفاق می‌افتند و چنین تأثیری روی ساکنان منطقه دارند، توسط انسان‌ها آغاز میشوند.

 

آتش‌سوزی‌هاي‌ مرگبار بخش سانوما درسال گذشته در اثر افتادن خطوط برق آغاز شد. ششمین آتش‌سوزی بزرگ این ایالت با نام کارفایر زمانی رخ داد که رینگ یک کامیون با کشیده شدن روی آسفالت باعث پرتاب جرقه‌هایي به اطراف و آغاز آتش‌سوزی شد. پزشک ویلیامز گفت:

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

کالیفرنیا جمعیت زیادی دارد و دارای یک فصل خشک واقعا طولانی است. مردم همیشه باعث ایجاد جرقه‌هاي‌ آتش میشوند. با پیشروی فصل خشک مواد خشک‌تر می شوند و احتمال این که فردی اشتباهاً موجب ایجاد جرقه و آغاز آتش‌سوزی شود، بیشتر می شود.

 

مردم از مسیر دیگری نیز در آتش سوزی نقش دارند: با انتخاب مکان زندگی. مردم در حال حرکت به سمت مناطق حوالی جنگل‌ها هستند؛ جاییکه استعداد بیشتری برای آتش‌سوزی دارد. پزشک اوکلی گفت:

 

در ایالت نوادا، ما آتش‌سوزی‌هاي‌ بزرگ بسیار زیادی داریم اما طبق معمول فضاهای باز را می‌سوزانند ودر مناطقی که مردم زندگی می کنند، پیش نمی آیند.

 

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

سرکوب آتش

شاید این موضوع دور از ذهن باشد اما سرکوب آتش در گذشته موجب بدتر شدن آتش‌سوزی‌هاي‌ امروزی شده است.

 

پزشک ویلیامز گفت:

در قرن گذشته ما با آتش مبارزه کردیم و البته در مهار ان در غرب ایالات امریکا به خوبی عمل کردیم. هر زمان که ما با موفقیت یک آتش‌سوزی را مهار میکنیم، بدان معناست که توده‌هایي از موادی که قرار بوده در آتش بسوزد، نسوخته است.

 

در جریان صد سال گذشته ما با تجمعی از توده‌هاي‌ گیاهی در مناطق بسیاری رو‌به‌رو بوده‌ایم. در مناطق زیادی از کالیفرنیا وقتی که آتش‌سوزی آغاز میشود، آتش به سمت مناطقی می رود که مواد زیادی برای سوختن دارند؛ موادی که اگر ما قبلاً به ان‌ها اجازه می‌دادیم بسوزند، اکنون دیگر وجود نداشتند.

 

درسال‌هاي‌ اخیر، سازمان جنگلداری کشور آمریکا سعی کرده است تا این بقایا را از طریق آتش‌سوزی‌هاي‌ نظارت‌شده از بین ببرد.

 

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

بادهای سانتا آنا

هر پاییز، بادهای شدیدی که با نام بادهای سانتا آنا شناخته میشوند، هوای خشک را از سمت منطقه‌ي گریت بیسین وارد جنوب کالیفرنیا می کنند. پزشک فنپنگ سان یکی از نویسندگان مقاله‌اي است که درسال ۲۰۱۵ منتشر شد و نشان می‌داد کالیفرنیا دارای دو فصل آتش‌سوزی متمایز است.

 

یکی فصل آتش‌سوزی غربی است که از ژوئن تا سپتامبر ادامه دارد و توسط ترکیبی از آب‌و‌هوای گرم و خشک اتفاق می‌افتد. این آتش‌سوزی‌ها بیشتر در مناطق جنگلی مرتفع پیش می آیند. اما این پژوهشگران فصل دیگری از آتش‌سوزی نیز تعریف کرده‌اند که زمان ان از اکتبر تا آوریل است و ناشی از بادهای سانتا آنا است.

 

سرعت پیشروی آتش‌سوزی‌هاي‌ گروه دوم سه برابر بیشتر است و نزدیک مناطق شهری اتفاق می‌افتند و مسئول ۸۰ درصد از تلفات اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی دراین منطقه طی دو دهه‌ي گذشته بوده‌اند.

 

علت آتش سوزی کالیفرنیا چیست ؟+ تصاویر آتش سوزی کالیفرنیا

بادهای سانتا آنا فقط موجب خشک شدن پوشش گیاهی نمیشوند. این بادها همچنین با پراکنده‌کردن خاکستر، موجب کشیده‌شدن آتش به مناطق دیگر می شوند.

 

اگر بارش باران که دراین منطقه طبق معمول در اکتبر آغاز می شود، در زمان خود آغاز نشود‌؛ این بادها موجب خشک شدن بیشتر نیز می شوند. دریک اکتبر معمولی، در کالیفرنیای شمالی بیش از پنج سانتی‌متر باران می‌بارد اما امسال در برخی مناطق میزان بارش باران کمتر از نصف این مقدار بود. امیدواریم این آخرین آتش سوزی مهیب در کالیفرنیا باشد .




:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 26 / 8 / 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: